Terapia pedagogiczna - to forma pomocy udzielanej dzieciom w zakresie edukacji, skoncentrowana na eliminowaniu trudności w nauce i wspieraniu ich rozwoju. Terapia ta obejmuje szeroki zakres działań, a jej celem jest dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka.
Terapia pedagogiczna może być stosowana u dzieci z różnymi wyzwaniami edukacyjnymi, takimi jak:
- Dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu: Terapia pedagogiczna jest często stosowana u dzieci z dysleksją (trudnością czytania), dysgrafią (trudnością pisania) oraz dyskalkulią (trudnościami w matematyce).
- Dzieci z trudnościami w nauce: Mogą to być dzieci, które mają ogólne trudności w przyswajaniu wiedzy, zrozumieniu treści lekcyjnych czy przyswajaniu umiejętności.
- Dzieci z deficytami uwagi i problemami z koncentracją: Terapia pedagogiczna może być dostosowana do potrzeb dzieci z ADHD (zaburzeniem deficytu uwagi z hiperaktywnością) lub innymi problemami z koncentracją.
- Dzieci z trudnościami w przyswajaniu umiejętności społecznych: Niektóre dzieci mogą potrzebować wsparcia w rozwijaniu umiejętności społecznych, komunikacyjnych i radzenia sobie w relacjach z innymi.
- Dzieci z trudnościami w przyswajaniu umiejętności samodzielności: W ramach terapii pedagogicznej może być prowadzone szkolenie dotyczące umiejętności samodzielności, organizacji pracy czy skutecznych metod nauki.
- Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: Terapia pedagogiczna może być dostosowana do indywidualnych potrzeb dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pomagając im w procesie uczenia się i rozwijaniu umiejętności społecznych.
Ważne jest, aby terapia pedagogiczna była dostosowana do konkretnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Przeprowadzenie oceny indywidualnych umiejętności i trudności dziecka stanowi kluczowy krok w procesie ustalania celów i strategii terapeutycznych.